Loading...
PORADNIK

Porównanie Olympusa E-PL8 i E-PL9

Z pewnością wiele osób zastanawia się jakie są różnice pomiędzy dwoma modelami Olympusa E-Pl8 a E-PL9. Na pierwszy rzut oka obydwa modele wyglądają bardzo podobnie ale jak zwykle diabeł tkwi w szczegółach. Poza odświeżonym designem w modelu E-Pl9 znajdziemy lepsze parametry matrycy, większą rozdzielczość filmów, większą szybkość przy zdjęciach seryjnych, wbudowaną lampę błyskową oraz o wiele więcej filtrów artystycznych. Wszystkie te zmiany powodują, że model E-Pl9 pomimo podobnego wyglądu to nie to samo co E-Pl8. 

OLYMPUS E-PL8OLYMPUS E-PL9

Specyfikacja techniczna E-PL8 vs E-PL9

ModelE-PL8E-PL9
Data premiery2016-09-192018-02-07
Liczba pikseli16.1 Mpix16.1 Mpix
Dostępne rozdzielczości• 4608 x 3456 skompresowany / 17 MB 
• 4608 x 3456 Fine (kompresja: 1/4) / 7.5 MB 
• 4608 x 3456 Normal (kompresja: 1/8) / 3.5 MB 
• 3200 x 2400 (kompresja: 1/8) 1.7 MB 
• 1280 x 960 (kompresja: 1/8) 0.4 MB
• 4608 x 3456 
• 4608 x 3456 Fine (kompresja: 1/4) 
• 4608 x 3456 
• 3200 x 2400 
• 1280 x 960
Matryca• 17.3 x 13 mm (4/3) Live-MOS, 4:3, całkowita liczba pikseli: 17.2 MPix 
• Mechanizm samoczyszczenia matrycy za pomocą ultradźwięków (SSWF) 
• Filtr barw podstawowych (RGB)
• 17.3 x 13 mm (4/3) Live-MOS, 4:3, całkowita liczba pikseli: 17.2 MPix 
• Mechanizm samoczyszczenia matrycy za pomocą ultradźwięków (SSWF) 
• Filtr barw podstawowych (RGB)
Procesor obrazuTruePic VIITruePic VIII
Format zapisu• Zdjęcia: JPEG (EXIF, DPOF, DCF), 
RAW (12-bit, pliki .ORF, bezstratna kompresja), JPEG+RAW 
Rodzaje JPEG: Fine/Normal 
• Zdjęcia 3D: MPO 
• Filmy: MOV (MPEG-4AVC/H.264), AVI (Motion JPEG) 
• Dźwięk: Wave (Stereo, linearny PCM/16-bit, częstotliwość próbkowania 48kHz)
• Zdjęcia: JPEG (EXIF, DPOF, DCF), 
RAW (12-bit, pliki .ORF, bezstratna kompresja), JPEG+RAW 
Rodzaje JPEG: Fine/Normal 
• Filmy: MOV (MPEG-4AVC/H.264), AVI (Motion JPEG) 
• Dźwięk: Wave (Stereo, linearny PCM/16-bit, częstotliwość próbkowania 48kHz)
Zakres ISOAuto (200-25600 ISO, przystosowalne, domyślnie 200-1600 ISO) 
Ręcznie: ISO LOW-25600 w krokach co 1/3 lub 1 EV 
Bracketing ISO, 3 klatki, do wyboru co 1/3, 2/3, lub 1.0 EV
Auto, 200-2560 
Ręcznie: ISO LOW-25600 w krokach co 1/3 lub 1 EV 
Bracketing ISO, 3 klatki, do wyboru co 1/3, 2/3, lub 1.0 EV
MigawkaSkomputeryzowana migawka szczelinowa 
60 s–1/4000 s w krokach co 1/3, 1/2 lub 1 EV, Bulb (max 30 min.),
Skomputeryzowana migawka szczelinowa 
60 s–1/4000 s w krokach co 1/3, 1/2 lub 1 EV, Bulb (max 30 min.)
Konstrukcja obiektywuObiektywy systemu micro 4/3, 
poprzez adapter także obiektywy systemu 4/3 lub OM 
powiększenie w stosunku do klatki 35 mm: x2.0
Obiektywy systemu micro 4/3, 
poprzez adapter także obiektywy systemu 4/3 lub OM 
powiększenie w stosunku do klatki 35 mm: x2.0
Zoom optyczny0x0x
Zoom cyfrowy2x2x
Stabilizacja obrazuTakTak
Zapis wideo• 1920 x 1080 pix (Full HD 1080p 16:9), 30 kl./s 
• 1280 x 720 pix (HD 16:9), 30 kl./s 
maks. czas nagrania: 29 min. (MOV), 7 min. (HD Motion-JPEG), 14 min. (VGA Motion-JPEG), 
Maksymalna wielkość pliku: 4 GB AVCHD, 2 GB Motion-JPEG 
Wbudowany mikrofon stereo. 
Kontrola ekspozycji dla filmów: P/ A/ S/ M/ Filtr artystyczny 
Redukcja szumu wiatru 
Stabilizacja podczas nagrywania 
Regulacja poziom nagrania dźwięku
• 3840 x 2160 pix (4K), 30 kl./s, 25 kl./s, 24 kl./s 
• 1920 x 1080 pix (Full HD 1080p 16:9), 30 kl./s, 25 kl./s, 24 kl./s 
• 1280 x 720 pix (HD 16:9), 30 kl./s, 25 kl./s, 24 kl./s 
• Szybki zapis w 720p – 120 kl./s 
• Maks. czas nagrania: 29 min. (MOV), 7 min. (HD Motion-JPEG), 14 min. (VGA Motion-JPEG) 
• Maks. wielkość pliku: 4 GB AVCHD, 2 GB Motion-JPEG 
• Wbudowany mikrofon stereo 
• Kontrola ekspozycji dla filmów: P/ A/ S/ M/ Filtr artystyczny 
• Redukcja szumu wiatru 
• Stabilizacja podczas nagrywania (3-osiowa, przesunięcia sensora) 
• Regulacja poziom nagrania dźwięku 
• Klipy filmowe: 1, 2, 4, 8 s 
• Film poklatkowy: 4k, 1080p, 720p
Ogniskowanie81-polowy AF oparty o detekcję kontrastu, MF 
• Tryb wyboru punktu ostrości: Wszystkie pola, Grupa pól (9 punktów), Pojedyncze pole (normalne), Pojedyncze pole (zmniejszone) 
• Tryby AF: Pojedyncze zdjęcie (S-AF), Ciągły (C-AF), Ręczny (MF), S-AF + MF, Śledzenie AF 
• Funkcja wykrywania twarzy 
• Funkcja wykrywania oka 
• Wspomaganie AF: wbudowana dioda
121-polowy AF oparty o detekcję kontrastu, MF 
• Tryb wyboru punktu ostrości: 121 punktów / Wszystkie punkty, Grupa punktów (9-obszarów), Pojedynczy punkt (normalny), Pojedynczy punkt (mały) 
• Tryby AF: Pojedyncze zdjęcie (S-AF), Ciągły (C-AF), Ręczny (MF), S-AF + MF, Śledzenie AF 
• Funkcja wykrywania twarzy 
• Funkcja wykrywania oka 
• Wspomaganie AF: wbudowana dioda
Pomiar światła324-strefowy TTL, 
Tryby pomiaru: 
• Cyfrowy ESP (matrycowy 324-strefowy), 
• centralnie ważony uśredniony, 
• punktowy, 
• punktowy z kontrolą świateł, 
• punktowy z kontrolą cieni. 
Zakres pomiaru: od -2 do 20 EV (dla 17 mm, f/2.8, ISO 100)
324-strefowy TTL, 
Tryby pomiaru: 
• Cyfrowy ESP (matrycowy 324-strefowy), 
• centralnie ważony uśredniony, 
• punktowy, 
• punktowy z kontrolą świateł, 
• punktowy z kontrolą cieni. 
Zakres pomiaru: od -2 do 20 EV (dla 17 mm, f/2.8, ISO 100)
Ostrość odzależne od obiektywuzależne od obiektywu
Balans bieliAuto, Światło słoneczne (5300K), Cień (7500K), Chmury (6000K), Światło żarówki (3000K), Światło jarzeniowe (4000K), Lampa błyskowa, Podwodny Balans Bieli (5500K) 
• ustawienia własne wg wzorca 
• ustawienia wg skali Kelvina 
• Bracketing balansu bieli (3 zdjęcia ze zmianą co 2, 4, 6 kroki ustawianą w osi A-B/G-M).
Automatyczny (system detekcji z sensorem Live MOS), ręczny (typu One-Touch), balans bieli użytkownika (zapis 1 ustawienia temperatury od 2000K – 14000K)
Kompensacja ekspozycjiKompensacja: +/- 5.0 EV w skoku co 1/3, 1/2 lub 1 EV 
Bracketing: 2, 3 lub 5 klatek, w skoku co 1/3, 1/2, 2/3 lub 1 EV lub 7 zdjęć w skoku co 1/3 lub 2/3 EV
Kompensacja: +/- 5.0 EV w skoku co 1/3, 1/2 lub 1 EV (filmowanie: +/- 3.0 EV)
ProgramyProgram auto, Priorytet przysłony, Priorytet czasu migawki, Manualny, Czas B, Czas, i-Auto, Programy tematyczne, Filtr, artystyczny, Fotostory, Film, HDR, Mój tryb 
• Programy tematyczne (SCN): Portret, e-portret, Krajobraz, Portret na tle krajobrazu, Zdjęcia sportowe, Tryb fotografowania z ręki przy świetle gwiazd, Sceny nocne, Portret na tle sceny nocnej, Dzieci, Tryb jasnej tonacji, Tryb ciemnej tonacji, Cyfrowa stabilizacja obrazu, Makro, Makrofotografia – przyroda, Przy świecach, Zachód słońca, Dokumenty, Panorama, Sztuczne ognie, Plaża i śnieg, Konwerter „Rybie oko”, Konwerter szerokokątny, Konwerter makro, 3D 
• Filtry artystyczne: Pop Art, Zmiękczenie ostrości, Jasny i lekki kolor, Tonowanie światła, Ziarnisty film, Fotografia otworkowa, Diorama, Cross Process, Dramatyczna tonacja, Delikatna Sepia, Podkreślone krawędzie, Akwarela, Kolorowe elementy, Vintage
P, A, S, M, Auto, SCN, AP, ART, Film 
• Programy tematyczne (SCN): Portret, e-portret, Portret na tle krajobrazu, Portret na tle sceny nocnej, Dzieci.Tryb fotografowania z ręki przy świetle gwiazd, Sceny nocne, Sztuczne ognie, Smugi światła, Zdjęcia sportowe, Panorama, Krajobraz, Zachód słońca, Plaża i śnieg, Wyrównanie podświetlenia HDR, Panorama, Przy świecach, Tryb Cichy, Makro, Makrofotografia – przyroda, Dokumenty, Multi Focus 
• Filtry artystyczne: Pop Art, Zmiękczenie ostrości, Jasny i lekki kolor, Tonowanie światła, Ziarnisty film, Fotografia otworkowa, Diorama, Cross Process, Dramatyczna tonacja, Delikatna Sepia, Podkreślone krawędzie, Akwarela, Kolorowe elementy, Vintage, Bleach Bypass, Instant Film 
• Tryby Advanced Photo: Live Composite, Live Bulb, Panorama, Cichy, Wielokrotna Ekspozycja, Funkcja Auto Bracketing, HDR Backlight, Auto Bracketing, Korekcja perspektywy na zdjęciu
Zdjęcia seryjne• Tryb seryjnych zdjęć H: z szybkością do 8.5 kl./s 
• Tryb seryjnych zdjęć L: z szybkością do 3.7 kl./s
• Tryb seryjnych zdjęć H: z szybkością do 8.6 kl./s 
• Tryb seryjnych zdjęć L: z szybkością do 4.8 kl./s 
• Maks. 14 klatek (RAW)
Lampa błyskowaBrak wbudowanej lampy błyskowej. 
• W zestawie zewnętrzna lampa błyskowa o liczbie przewodniej 10 (ISO 200) 
• Tryb działania: Auto, Czerwone oczy, Wymuszenie, Wyłączony, Czerwone oczy w synchronizacji Slow (na 1. kurtynę), Synchronizacja Slow (na 1. kurtynę), Synchronizacja Slow (na 2. kurtynę), Manualny (Pełna, 1/4, 1/16, 1/64) 
• Tryby sterowania dla zewnętrznej lampy błyskowej: TTL Auto, Auto, Manualny, FP-TTL-AUTO, FP-MANUAL 
• Synchronizacja do 1/250 s, 1/4000 s (Super FP Mode) 
• Kompensacja błysku: +/- 3 EV w krokach co 1/3, 1/2, 1 EV 
• Kompatybilna zewnętrzna lampa błyskowa: FL‑36R, FL‑50R, FL‑300R, FL‑600R, FL‑900R
Wbudowana: 7.6 GN (ISO 200) 
• Tryb działania: AUTO, Manualny (Pełna, 1/4, 1/16, 1/64), Redukcja efektu czerwonych oczu, Synchronizacja błysku z długimi czasami naświetlania, z redukcją efektu czerwonych oczu, Synchronizacja błysku z długimi czasami naświetlania, Synchronizacja błysku z długimi czasami naświetlania na drugą kurtynę migawki, Błysk dopełniający, Wyłączenie lampy błyskowej (Brak błysku), TTL-Auto 
• Synchronizacja do 1/250 s, 1/4000 s (Super FP Mode) 
• Kompensacja błysku: +/- 3 EV w krokach co 1/3, 1/2, 1 EV
Samowyzwalacz2 s lub 12 s, własne (czas oczekiwania 1-30 sek., interwał wyzwalania 0.5, 1, 2, 3 s., liczna zdjęć 1-10)2 s lub 12 s, własne (czas oczekiwania 1-30 sek., interwał wyzwalania 0.5, 1, 2, 3 s., liczna zdjęć 1-10)
Karta pamięciSecure Digital (SD/SDHC/SDXC) 
Kompatybilność z UHS-I, UHS-2, Eye-Fi, Flash Air
Secure Digital (SD/SDHC/SDXC) 
Kompatybilność z UHS-I, UHS-2, Eye-Fi, Flash Air
LCDOdchylany (w górę do 80 stopni, w dół do 180 stopni), 3 calowy, dotykowy, kolorowy LCD, 1.040.000 punktów, proporcje 16:9 
Jasność regulowana w 14 poziomach 
Temp. barwowa regulowana 14 poziomach, 
Live View – cyfrowy podgląd obrazu na żywo, 100% pokrycie pola kadru
Odchylany (w górę do 80 stopni, w dół do 180 stopni), 3 calowy, dotykowy, kolorowy LCD, 1.040.000 punktów, proporcje 16:9 
Jasność regulowana w 14 poziomach 
Temp. barwowa regulowana 14 poziomach, 
Live View – cyfrowy podgląd obrazu na żywo, 100% pokrycie pola kadru
WizjerOpcjonalnie zewnętrzne montowane w złączu hot-shoeBrak
Komunikacja i złącza• Uniwersalne złącze: USB 2.0 Hi Speed / wyjście wideo (NTSC/PAL) / wejście na wężyk, wyjście mikro HDMI typu-D, złącze akcesoriów AP2 
• Wi-Fi(IEEE 802.11b/g/n) 
• Opcjonalnie zdalne sterowanie za pomocą wężyka RM-UC1 
• Obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge), PIM III 
• Opcjonalnie modułu komunikacyjnego Bluetooth PENPAL.
• microUSB 
• mikroHDMI typu-D 
• Wi-Fi 
• Bluetooth (LE) 
• Tryb Bluetooth plus Wi-Fi
ZasilanieAkumulator litowo-jonowy BLS-50, wydajność ok. 350 zdjęćAkumulator litowo-jonowy BLS-50, wydajność ok. 350 zdjęć
AkcesoriaKorpus, lampa błyskowa, akumulator, ładowarka, kabel USB, pasek na ramię, instrukcja obsługi, karta gwarancyjnaKorpus, akumulator, ładowarka, kabel USB, pasek na ramię, instrukcja obsługi, karta gwarancyjna
Waga329 g (bez akumulatora) 
ok. 374 g (z akumulatorem i kartą pamięci)
332 g (bez akumulatora) 
ok. 380 g (z akumulatorem i kartą pamięci)
Wymiary117.1 x 68.3 x 38.4 mm117.1 x 68 x 39 mm
Dodatkowe informacjeObsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB. 
Polskie menu. 
Tryb wielokrotnej ekspozycji (2 klatki). 
Zdjęcie z dźwiękiem: 30 s 
Dostępny w kolorach: czarnym, brązowym i białym. 
Skuteczność stabilizacji wg producenta do 3.5 EV (stabilizacja 3-osiowa)
Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB 
Polskie menu 
Dostępne wersje kolorystyczne: Brązowy, Czarny, Biały 
Skuteczność stabilizacji wg producenta do 3.5 EV (stabilizacja 3-osiowa)

Podsumowanie

Olympus E-PL9 to model dla tych którzy przede wszystkim chcą nagrywać dużo filmów, różnica w rozdzielczości nagrywania jest wręcz jak pomiędzy maluchem a mercedesem więc wybór jest oczywisty. Jeżeli natomiast więcej będziecie używać aparatu do zdjęć to lepiej wybrać tańszego brata Olympusa E-PL8. Obydwa modele są lekkie, stylowe i zgrabne idealne do wypadów na miasto i w góry. Wbudowane filtry artystyczne znacznie urozmaicą Wasze zdjęcia bez angażowania w nie programów graficznych. Obydwa te modele są dostępne w Naszym sklepie – Zapraszamy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *